15 Sty

SEZON NA OPRYSZCZKĘ

Ponad 80% społeczeństwa jest zarażonych wirusem opryszczki, nie u wszystkich się tak często aktywuje 

Opryszczka wargowa jak się przyjęło mawiać “zimno” to choroba zakaźna wywołana wirusem Herpes simplex HSV1.

Do czynników, które uaktywniają wirusa zaliczamy: ciągłe przeziębieniaorganizmu, obniżoną odporność, gorączkę, miesiączkę , sytuacje stresowe oraz przegrzewanie organizmu.

Jak się okazuje powstaniu opryszczki sprzyja także niewłaściwy sposób odżywiania. Jeśli poświęcimy trochę czasu i zaczniemy zwracać uwagę na to co jemy możemy zminimalizować ryzyko występowania tego wirusa Wskazówki, dzięki którym można uniknąć objawów opryszczki to :

 

1.Unikaj argininy zarówno w suplementach jak i produktach żywnościowych
Jest to związane z tym, że aby wirus opryszczki się aktywował potrzebuje właśnie tego aminokwasu .Do pokarmów zawierających dużo argininy należą m.in.:

  • Czekolada

  • Orzechy , masło orzechowe (w szczególności migdały)

  • Odżywki proteinowe oraz napoje dla sportowców zawierające argininę

  • Owsianka

  • Żelatyna

  • Suplementy wspomagające budowę mięśni

Należy jednak pamiętać, że ludzkie ciało naturalnie produkuję argininę, więc nie można jej całkowicie wyeliminować z naszego życia.

2.Wyrównaj spożywane produktybogate w argininę dzięki lizynie
Lizyna pomoże w powstrzymaniu wirusa. Przyjmowanie ilości tego aminokwasu może pomóc w zmniejszeniu częstotliwości występowania objawów oraz przyśpieszy gojenie. tzw „zimna „ Dlatego osobom , które często mają objawy tego wirusa zaleca się spożywanie pokarmów bogatych w lizynę lub przyjmowanie jej w postaci suplementów. Do pokarmów zawierających znaczną ilość lizyny należą m.in. :

  • Warzywa i owoce, zwłaszcza buraki, awokado, mango, pomidory, jabłka, morele,

  • Produkty nabiałowe, : jogurt, kefir, maślanka

  • Jaja

  • Ryby,przede wszystkim sardynki i dorsz

  • Drób

  • Kiełki zbóż

  • Nasiona roślin strączkowych

3.Jadaj produkty bogate w witaminę C , cynk i bioflawonoidy
Niezwykle ważne jest także dostarczenie innych składników potrzebnych do zwalczania wirusa opryszczki jak: cynk, witamina C i bioflawonoidy,Przyśpieszają one proces gojenia się wykwitu na wargach, odżywiają skórę i chronią przed nawrotem opryszczki. Do pokarmów zawierających dużo witaminy C należą m.in.:

  • Owoce aronii, dzikiej róży i czarnej porzeczki

  • Cytrusy

  • Papryka

  • Brokuły

  • Brukselka

  • Kiwi

  • Natka pietruszki

  • Kalafior

  • Truskawki

  • Zielone, liściaste warzywa

Do pokarmów zawierających dużo bioflawonoidów należą m.in.:

  • Czerwone i pomarańczowe owoce i warzywa, takie jak pomarańcze ,czereśnie, żurawina, winogrona, papryka, morele i suszone śliwki

  • Zielone, liściaste warzywa

  • Zielona herbata

  • Czosnek i cebula

  • Brokuły, brukselka

  • Owoce jagodowe

  • Owoc dzikiej róży

4.Unikaj lub wykreśl z listy spożywanych produktów

  • Sztuczne słodziki -są obecne w pokarmach i napojach określanych jako „dietetyczne” lub „bez cukru”.

  • Odżywki proteinowe lub suplementy wspomagające budowę mięśni zawierające argininę

  • Białe pieczywo

  • Kawa i napoje z kofeiną

  • Napoje gazowane

  • Biały cukier

  • Słodycze

5.Nie !!!- żywności przetworzonej
Należy unikać pokarmów smażonych na głębokim tłuszczu, słodyczy, białego pieczywa. Pokarmy , w których obecne są sztuczne barwniki, wzmacniacze smaku i konserwanty również należą do grupy dzięki , której opryszczka pojawi się na ustach. .Unikajmy również tłuszczów trans, które powszechnie znajdują się w:

  • Margarynie

  • Żywności typu fast food

  • Słonych przekąskach (np. chipsy)

  • Słodyczach

  • Zupach w proszku

6.Unikaj stresu , o ile to jest możliwe

Stres ma bardzo negatywny wpływ na organizm i może być przyczyną tego ,że objawy wirusa dłuuugo nas nie będą chciały opuścić . W miarę możliwości należy starać się go unikać.

Aby jednak zminimalizować wpływ stresu na nasz organizm, należy spożywać pokarmy bogate w witaminy z grupy B oraz magnez.
Witaminy z grupy B powinny być przyjmowane w postaci kompleksu witaminowego, aby zapobiec utracie równowagi witaminowej, ponieważ niektóre witaminy z grupy B są między sobą zależne. .Witaminy te są również ważne dla układu nerwowego oraz dla produkcji serotoniny, hormonu , który odpowiada za nasz dobry nastrój i spokój.

Do pokarmów zawierających dużo witamin z grupy B należą m.in.:

  • Kasze

  • Produkty pełnoziarniste

  • Zielone, liściaste warzywa

  • Banany

  • Orzechy i nasiona

  • Otręby

  • Tuńczyk i łosoś

  • Drób

Jeśli wirus opryszczki to wirus , który często Cię nawiedza to zwróć uwagę na to co jesz i ewentualnie wprowadź zmiany , Zobaczysz ,że polepszysz stan swojego zdrowia no i oczywiście zmniejszysz częstotliwość występowania „zimna”

 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ