<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=1480057685451624&ev=PageView&noscript=1" />

Moje porady

Nieodzowny element kuchni polskiej - ziemniak

Czy ziemniaki tuczą ?

To zależy . Ziemniaki to doskonałe źródło energii. W 100g zawierają tyko 73 kcal, czyli nawet mniej niż w tej samej porcji kaszy. Ziemniaki są doskonałym źródłem błonnika ,który daje uczucie sytości. W ziemniaku znajdziemy potas, fosfor, magnez, cynk, miedź, mangan i jod, oraz witaminę C. To czy "tuczą" zależy od sposobu przygotowania ich. Aby można je było bezkarnie jadać należy upiec całe bulwy ( najlepiej wraz ze skórką ). Gotować najlepiej w małej ilości wody lub na parze. Nie podsmażajmy na oleju, nie polewajmy tłustymi sosami , i nie okraszajmy zasmażką czy skwarkami. Do ewentualnego puree zamiast masła i smietany możemy dodać trochę mleka i z pewnością też będzie smacznie.
* Możemy dodatkowo obniżyć kaloryczność ziemniaków. Należy je wtedy po ugotowaniu schłodzić w lodowce, wtedy zawarta w nich skrobia ulegnie procesowi dzięki któremu obniży się jej strawność i przejdzie w formę skrobi opornej. A tej z tej formy skrobi nasz organizm nie jest w stanie pozyskać energii, gdyż jest ona oporna na działanie enzymów trawiennych.

PCOS a starania o dziecko

Czy przy zespole policystycznych jajników można zajść w ciążę ?

Jest to bardzo częste zaburzenie hormonalne występujące w wieku reprodukcyjnym. Uważa się ,że na jego rozwój wpływają czynniki genetyczne oraz styl życia. Kobiety zgłaszają zaburzenia cyklu miesiączkowego, trądzik, wzrost masy ciała oraz nadmierne owłosienie. Faktem jest, jest to jedna z przyczyn niepłodności oraz dłuższego starania o dziecko. Należy jednak pamiętać ,że odpowiednie leczenie nie przekreśla szansy bycia mamą. W efekcie nieprawidłowego stężenia hormonów nie zostaje uwolniona komórka jajowa, a więc nie może dojść do zapłodnienia, często cykle są one tylko bezowulacyjne ale też pojawiają się nieregularnie. Konieczna jest wizyta u ginekologa , który w pierwszej kolejności zaleca normalizację masy ciała, ponieważ dzięki temu w wielu przypadkach możliwe jest przywrócenie owulacji ( czyli odpowiednio dobrana dieta i aktywność fizyczna. Aby zapobiec utrzymywaniu się wysokiego stężenia insuliny zalecana jest dieta z niskim indeksem glikemicznym oraz wyeliminowanie z jadłospisu cukru i żywności przetworzonej. W zależności od chorób współistniejących dietetyk może dopracować indywidualny program żywieniowy celem zmniejszenia tkanki tłuszczowej a co za tym idzie zwiększenia szansy na macierzyństwo. Dietetyk ustala w zależności od chorób dodatkowych priorytetowe zalecenia żywieniowe. Niekiedy jest potrzebna farmakologiczna stymulacja jajeczkowania oraz dodatkowe leczenie. Stosowana jest również często suplementacja : Kozieradka pospolita, Niepokalanek, Len zwyczajny, Czarnuszka, Cynamonowiec, Piwonia chińska+ Lukrecja .Często wraz z PCOS występuje Insulinoporność czy też zaburzenia pracy tarczycy czy też Zespół Jelita Drażliwego. Zatem należy pamiętać ,że prawidłowo leczone PCOS oraz zmiana stylu życia nie przekreśla szansy na zostanie mamą.

Żywienie a kondycja włosów

Moim odwiecznym problemem są włosy. Wyniki badań mam ogólnie dobre, a włosy matowe, wypadają. Co mogę zmienić w żywieniu aby poprawić ich stan ?

Przyjmuje się ,że zdrowe i zadbane włosy świadczą o dobrym stanie zdrowia i prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Dlatego aby o nie zadbać należy wzbogacić swoją dietę i uzupełnić niedobory witamin. Jakie witaminy stosować i gdzie je znaleźć ? Oto kilka wskazówek .
Najlepsze dla włosów są witaminy z grupy B oraz witaminy A,E,H,D i oczywiście C a zatem o nie właśnie musimy wzbogacić swoją dietę. Witaminy z grupy B stymulują procesy rozwoju cebulek, wzrost włosów oraz chronią przed niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych. Sprawiają , że włosy są mocniejsze i bez łupieżu . Znajdziemy je w : piersi z kurczaka, brokułach, nabiale , pestkach dyni, ziarnach zbóż, orzechach, sardynkach, wątróbce i czerwonym mięsie. Dzięki Witaminie A włosy stają się silne i gęste, znajdziemy ją w wątróbce, w jajach, pomidorach, pełnotłustym mleku, serze ,marchewce i warzywach liściastych zielonych. Niedobór witaminy E sprawia ,że włosy stają się matowe , aby ją uzupełnić jedz migdały , olej sojowy i ziarna zbóż. Witamina H inaczej biotyna zapobiega łysieniu i uzupełnisz ją jedząc orzechy włoskie, jaja ,tuńczyk, migdały i produkty pełnoziarniste. Witamina C to podstawowy budulec włosa, znajdziemy ją w owocach cytrusowych, kiwi, czarnej porzeczce, dzikiej róży. Za wypadanie włosów często odpowiada niedobór witaminy D. W żywieniu znajdziemy ją w rybach, jajach, ser żółty , mleko. Ale tutaj często poleca się suplementację tej witaminy.

Czy warto suplementować witaminę D

Witam Pani Agnieszko czy witamina D ważna jest dla naszego organizmu ?

Warto dbać o odpowiednie spożycie witaminy D ze swojej diety oraz ew. suplementacji, gdyż:
istnieje duża szansa na to, że możesz mieć jej niedobory wynikające m.in. ze zmniejszonej ekspozycji na słońce oraz przez wykluczanie jej najlepszych źródeł,
niedobory witamin D wiązane są ze zwiększoną podatnością na infekcje,
może modulować odpowiedź immunologiczną, nieświadomie (przed pojawieniem się antybiotyków) stosowano ją w leczeniu gruźlicy, wystawiając chory na działanie słońca, tę samą chorobę często leczono również tranem z ryb (jednego z najlepszych jej źródeł),
podanie witaminy D powodowało zmniejszenie częstotliwości zakażeń grypą.
Dlatego warto ją suplementować ponieważ zbyt mała ilość witaminy D dostarczanej do organizmu może powodować znaczny spadek jego odporności, co przekłada się oczywiście na częste zachorowania.

Wybrane najlepsze źródła witaminy D:
słońce,
oleje z ryb,
ryby,
żółtka jaj,
wątroba wołowa,
wzbogacone o nią produkty spożywcze,
grzyby,
sery.

Bibliografia:
Aranow C. Vitamin D and the immune system. J Investig Med. 2011;59(6):881-886. doi:10.2310/JIM.0b013e31821b8755
Sahota O. Understanding vitamin D deficiency. Age Ageing. 2014;43(5):589-591. doi:10.1093/ageing/afu104
Forrest KY, Stuhldreher WL. Prevalence and correlates of vitamin D deficiency in US adults. Nutr Res. 2011;31(1):48-54. doi:10.1016/j.nutres.2010.12.001

Ach ta woda

Czy woda przy odchudzaniu jest istotna ?

Przy odchudzaniu ale i nie tylko, spożywanie dużej ilości wody niegazowanej jest niezwykle istotne. Najlepiej jeśli jest to około 2 litrów dziennie. Ma to znaczenie dla sprawności naszych przemian metabolicznych, spalania tkanki tłuszczowej czy też dla oczyszczania naszego organizmu. Odpowiednia ilość spożywanej wody poprawia jakość naszej skóry, włosów, pomaga walczyć z cellulitem :-) , poprawia kondycję naszych mięśni. Wspomaga nasz organizm w usuwaniu toksyn .
Ponadto jeśli pijemy wodę mineralną regulujemy sobie gospodarkę wodno - elektrolitową. W sezonie zimowym niestety woda nie wzbudza już naszego zainteresowania tak jak latem, natomiast należy pamiętać ,że nasz organizm zarówno latem jak i zimą jej bardzo potrzebuje. Herbata i inne napoje oczywiście też posiadają wiele zalet jednak nie wszystkie. Dbajmy zatem zarówno latem jak i zimą o odpowiednią ilość spożywanej w ciągu dnia wody.

POKAŻ
POKAŻ
Agnieszka Szafrańska - ZnanyLekarz.pl